Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Tuesday, September 9, 2014

Master's Diaries (Part 1)

Bismillah walhamdulillah,

Sholawatuwassalam 'ala Rasulillah, wa 'ala alihi wa shohbihi wasallim...



Alhamdulillah, on 7th September 2014, I was officially become a Master student. Aaaaa....Scary!!! Kadang-kadang aku fikir, betul ke apa yang aku buat ni? Mana taknya, almost every month, since I become a research assistant (RA), ada je hari yang rasa macam "I WANT TO STOP NOW!". Scary kan. Tapi takut tak takut, risau x risau, here I am, in Universiti Malaysia Terengganu, again, being a student! Hoyeah...

I want to share how I am here right now. Mungkin entri ni adalah kesinambungan daripada entri yang aku pernah tulis ni (link). Ya, aku sedang  mencari erti hidup. Alhamdulillah, Allah masih bagi aku peluang untuk aku raih erti hidup di bumi penyu ni (walaupun sekor penyu hidup pun aku x pernah jumpa selama bertahun aku kat sini-sedih x?)

Mungkin juga Allah memang makbulkan niat aku, nak sambung belajar, walaupun aku bukan nak jadi pensyarah. Do I care kalau jadi surirumah ada phD sekalipun. Yang penting, belajar. I want to learn a lil bit of ilmu Allah yang sangat luas ni. I was inspired by my uncles-Pakcik, pak Teh, Pak Lop...yang tak berhenti setakat degree dan tak berhenti menyumbang untuk umat. These were my conversations with Pakcik in June last year:

Me:      Pakcik,  master study susah tak?
Pakcik: Tak ada yang senang dik ya. Lebih susah lebih bagus sebab orang lain akan kelihatan kurang ilmu                  dari dikya?
Me:       Haha, can't agree more. Niat nak sambung master next year. Do pray for me :D
Pakcik: Certainly syg. Make your plans

SEE??? LAGI SUSAH LAGI BAGUS. Hadoi, tapi yang lagi susah tu la yang aku duk sibuk kejar. Pasti ada hikmahnya, Insya-Allah. Actually, I decided to register in February 2015. Tapi sv suruh juga daftar cepat, katanya takut geran habis. Yes, my grant is short scheme grant. Alhamdulillah, Allah bagi rezeki dapat geran. No need to think where to get the money. Yuran pun, insya-Allah, sedang apply MyBrain, harap sangat berjaya. So that, I study for FREE!!! Alhamdulillah. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan :')

Now, I'm still in first phase of labwork (which actually I have to complete in July) tapi disebabkan result yang tak berapa nak memuaskan hati, I decided to start all over again which will be completed in two months (kalau buat dengan betul la) Harap sangat tak kena repeat lagi. 

Aku teringat perbualan dengan SV waktu mula-mula jadi RA dulu:

SV: Kenapa you nak sambung study?
Me: Krik2 for a while......Sebab saya nak belajar. ( Tu je yang keluar dari mulut. Padahal nak je cakap, saya       nak belajar tinggi2, saya nak buktikan yang orang Islam memang bijak. Tengoklah orang kafir, berapa          ramai yang belajar sampai phD, orang Islam mesti lebih boleh!- Berani sangat kan nak ckp camni, simpan     duk diam dalam hati je la) 
SV: Betul, saya yang dah ada phD ni pun masih belajar.


A lil bit about my SV. She is very anggun ok, workaholic and sangat pushy (betul ke vocab ni?haha). Walaupun ayat dia buat aku sentap, tapi bila tengok muka dia yang anggun tu jadi tak rasa apa dah, lantak la dr nak zass pun. She's very workaholic! Sangat2, I told you. Stay office sampai tengah malam tu boleh dikatakan almost everyday (and now, I'm following her step, OMG!!!) Yela, nak habis cepat punya pasal kan. Katanya, buat apa lama2 study, macam buang masa je. Saya nak student saya habis on time, lagi cepat lagi bagus, saya x nak simpan student lama2. Ha, sentap x? And yes, she's vey pushy. Paksa buat paper saja. "Your progress is paper, ada paper ada progress", "I nak you kalahkan student Dr. ..., student dia macam kilang buat paper" Hohoho.... Sincerely, aku tak rasa burden pun dengan paper2 yang dia minta aku buat (only my first paper la masa FYP dulu, sampai menangis protes x nak buat, finally publish jugak), sebab paper tu sangat berkaitan dengan my study. Thank you dr. Kadang2 rasa macam manalah kalau satu hari nanti dr x da. Yes, Allah kan ada. But with Dr.'s help, aku banyak sangat belajar. Belajar baiki diri dan cara kerja, my time, my writing, my technique during lab work.... Ya Allah, kau berkatilah pensyarahku Dr. Norizah, berilah kesihatan dan kebahagiaan kepadanya dan golongkanlah dia dalam golongan orang-orang yang Kau redhai, amin....

Sampai sini dululah, banyak cerita pun tak best.... Till we meet again, nantikan Part 2, insya-Allah




2 comments:

  1. Mabruk ukhti! Bittaufiq wannajah. boleh jadi qudwah kat junior umt.
    moga kite terus tsabat dalam perjuangan.
    insya-Allah amieen :)

    ReplyDelete